Zgodnie z nimi urząd jest głównym zleceniodawcą i producentem map (z wyjątkiem wojskowych) oraz głównym źródłem oraz centrum zbierania i utrzymania baz danych przestrzennych.
Ustawa przewiduje legitymizację oraz kontrolę wszelkich transakcji na rynku nieruchomości.
Generalny Dyrektoriat Rejestru Gruntów i Katastru (Tapu ve Kadastro Genel Müdürlügü) jest odpowiedzialny m.in. za rejestrację praw do gruntów i nieruchomości przez obywateli i przedsiębiorców tureckich oraz obcokrajowców, prowadzi także wydawanie licencji w dziedzinie geodezji i kartografii oraz nadzoruje wykorzystywanie danych przestrzennych.
Zmiany związane są z zapowiadaną przez rząd turecki reformą organizacji katastru, którym zarządza Generalna Dyrekcja. Rząd przewiduje m.in. likwidację zbędnych placówek i uproszczenie procedur związanych z funkcjonowaniem samego urzędu. Zapowiadane jest ograniczenie biurokracji, zaś petenci będą mogli załatwiać swoje sprawy w dowolnym oddziale urzędu na terenie kraju.