Proponowane zmiany w przepisach mają na celu usunięcie niejasności w obowiązującym porządku prawnym oraz ujednolicenie prawodawstwa w zakresie ochrony ludności. Projekt dotyczy zapewnienia bezpieczeństwa w obliczu współczesnych zagrożeń zarówno w warunkach pokojowych, jak i w przypadku działań wojennych. Wspomina też m.in. o istotnym znaczeniu map ryzyka i map zagrożeń opracowywanych na podstawie już obowiązujących przepisów. Jak zapewniają twórcy założeń, podstawową zmianą jakościową będzie ciągłość odpowiedzialności za ochronę ludności w każdej sytuacji, nie zaś dopiero i tylko w momencie wystąpienia realnego zagrożenia.
Opublikowanemu projektowi towarzyszy ponadstupięćdziesięciostronicowe zestawienie uwag zgłoszonych przez organy administracji rządowej i inne podmioty oraz stanowisko resortu wobec nich. I tak na przykład:
• wojewoda podkarpacki uważa, że w projekcie ustawy powinno być ujęte zagadnienie dotyczące ujednolicenia na wszystkich szczeblach zarządzania kryzysowego oprogramowania systemu informacji przestrzennej (GIS), co zapewni analizę zagrożenia na mapach cyfrowych z wykorzystaniem baz danych dla użytkowników systemu. Jego zdaniem należy zauważyć, że bazy danych na potrzeby zarządzania kryzysowego są wielopłaszczyznowe, a udostępnienie ich zapewni właściwym służbom możliwość szybkiej analizy potrzeb w sytuacji kryzysowej.
• Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP proponuje z kolei wprowadzenie w ustawie zapisu, że do zadań wojewody będzie należało zapewnienie powiatom i gminom szczegółowych map cyfrowych mających służyć ochronie ludności.
Do obu tych propozycji MSWiA odnosi się sceptycznie, wnioskując o ich odrzucenie ze względów finansowych. Taki wymóg w przypadku pierwszej propozycji – zdaniem ministerstwa – zmieniłby zasadniczo kwestie związane z finansowaniem zadań nałożonych przez ustawę. Resort dodaje, że istnieje realne niebezpieczeństwo, iż ze względów finansowych zapis pozostałby martwy. Konferencja uzgodnieniowa zapowiedziana jest na 21 grudnia br.