Ustawa z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (DzU nr 199, poz. 1012) powołuje Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Nowe rozwiązania prawne wchodzą w życie z dniem 15 listopada.
Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podległe będą dyrekcje regionalne odpowiadające województwom. Regionalni dyrektorzy ochrony środowiska mają przejąć od wojewodów kompetencje w zakresie ocen oddziaływania na środowisko, ochrony obszarów Natura 2000 i innych obszarów przyrodniczo cennych. Ma to na celu przeniesienie odpowiedzialności za tok postępowania w sprawie ocen oddziaływania inwestycji na środowisko na jeden organ co, według założeń autorów ustawy, przyspieszy procedury administracyjne i zmniejszy ryzyko kwestionowania poprawności merytorycznej oraz formalnoprawnej podejmowanych decyzji. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpocznie pracę 17 listopada (w tym samym dniu o godz. 14 Ministerstwo Ochrony Środowiska organizuje konferencję prasową).
Powstanie nowego organu podyktowane jest także zgłaszanymi przez Komisję Europejską naruszeniami prawa wspólnotowego, dotyczącymi udostępniania informacji o środowisku. Nowa ustawa reguluje tę kwestię poprzez zapis o konieczności udostępniania do wiadomości publicznej informacji o inwestycjach i przygotowywaniu dokumentów dotyczących ich możliwych skutkach dla środowiska na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej, organu właściwego w sprawie (dotychczas wymagane było zamieszczenie określonych ustawą informacji na stronie internetowej, jeżeli organ taką stronę prowadził). Organy opracowujące dokumenty dotyczące ochrony środowiska są również zobowiązane do podawania informacji o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie co najmniej 21-dniowy termin ich wnoszenia.