Przypomnijmy, że od ponad trzech tygodni urzędnicy ze starostw powiatowych i urzędów miast nie mogą korzystać z usług weryfikacji PESEL poprzez aplikacje do prowadzenia EGiB. Komunikacja EGiB-PESEL jest wykorzystywana w codziennej pracy i z sygnałów, które do nas dotarły wiemy, że jej brak stanowi istotną przeszkodę w prawidłowym funkcjonowaniu wydziałów zajmujących się ewidencją gruntów.
W związku z tym wystąpiliśmy do GUGiK-u z kilkoma pytaniami. Niestety, otrzymany przez nas dziś (25 kwietnia) mail z urzędu (na fot. poniżej) nie przynosi konkretnej odpowiedzi na najistotniejsze pytanie: „Kiedy planowane jest ponowne uruchomienie usługi?”. GUGiK podał jedynie, że nastąpi to „po zakończeniu prac związanych z weryfikacją usługi”.

Na koniec warto zaznaczyć, że rozwiązanie umożliwiające komunikację EGiB-PESEL udostępniono twórcom systemów do prowadzenia EGiB pod koniec października 2019 r. W całym 2020 r. skorzystano z niej 2 346 453 razy, a w 2023 r. – już 47 097 608 razy.