Jednym najbardziej uciążliwych dla człowieka źródeł hałasu jest ruch samochodowy. Rozbudowa sieci dróg i wzrost natężenia ruchu pojazdów przyczyniają się do zwiększenia poziomu hałasu na terenach sąsiadujących z ciągami komunikacyjnymi. Mieszkańcy tych terenów coraz mocniej odczuwają negatywy wpływ hałasu na swoje zdrowie i dobre samopoczucie.
W celu poprawy negatywnego oddziaływania akustycznego na terenach narażonych na hałas Sejmik Województwa Dolnośląskiego przyjął w 2018 r. „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa dolnośląskiego” oraz w 2019 r. „Program ochrony środowiska przed hałasem dla dróg krajowych oraz części dróg wojewódzkich i gminnych województwa dolnośląskiego”. W programach określono działania naprawcze, które powinny zostać zrealizowane na analizowanych terenach.
Nowy powstał na podstawie danych pozyskanych z ww. programów.
Rozkład poziomu hałasu wyrażony jest wskaźnikiem LDWN (długookresowy średni poziom dźwięku wyznaczony w ciągu wszystkich dób w roku) oraz wskaźnikiem LN (długookresowy średni poziom dźwięku wyznaczony w ciągu wszystkich pór nocy w roku). Ustalając listę priorytetów w zakresie działań mających na celu poprawę stanu klimatu akustycznego, w Programie brano pod uwagę zarówno wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu, jak i liczbę zagrożonych mieszkańców.
Program ochrony środowiska przed hałasem powstał na podstawie mapy akustycznej przedłożonej w 2018 roku, pomiary były przeprowadzane na potrzeby Generalnego Pomiaru Ruchu.
Program sporządzony został dla terenów leżących poza aglomeracjami wzdłuż głównych dróg na terenie województwa dolnośląskiego, po których przejeżdża ponad 3 mln pojazdów rocznie. Obejmuje swym zakresem drogi krajowe oraz drogi, które od momentu wykonania mapy akustycznej utraciły status drogi krajowej i obecnie są to odcinki dróg wojewódzkich oraz drogi gminnej.