W spotkaniu wziÄ™li udziaÅ‚ przedstawiciele urzÄ™dów zrzeszonych w Eurogeographics – organizacji skupiajÄ…cej agencje kartograficzne i katastralne krajów europejskich (w tym GUGiK), przedstawiciele Eurostatu (Europejskiego UrzÄ™du Statystycznego), EuroSDR oraz Å›rodowisko naukowe. Omówiono konkretne przypadki użycia danych INSPIRE oraz możliwoÅ›ci ponownego wykorzystywania tych danych, które zostaÅ‚y lub zostanÄ… opublikowane w europejskiej infrastrukturze danych przestrzennych.
Uczestnicy warsztatów zapoznali się z możliwościami wykorzystania danych zaprezentowanymi przez przedstawiciela z Eurostatu oraz kierunkami przyszłej realizacji integracji i aktualizacji danych i usług INSPIRE z danymi statystycznymi oraz w programie Copernicus. Julien Gaffuri (Eurostat/GISCO) przedstawił potrzeby na paneuropejskie zbiory danych uwzględniające:
• zakres tematyczny,
• zakres geograficzny,
• porównywalność pomiÄ™dzy krajami,
• rozdzielczość – poziom szczegółowoÅ›ci,
• terminowość i czÄ™stotliwość aktualizacji tych danych,
• dostÄ™p, licencjonowanie i zrównoważony rozwój.
Podczas spotkania przedyskutowano także stan dotychczasowych prac w zakresie aktualizacji i integracji baz danych przestrzennych od strony zarówno technicznej, jak i organizacyjnej w ramach projektu miÄ™dzynarodowego „Open European Location Services”, którego celem jest wdrożenie Europejskich UsÅ‚ug Lokalizacyjnych. DziaÅ‚ania i zadania w ramach projektu „Open ELS” majÄ… na celu zapewnienie centralnego punktu dostÄ™pu dla miÄ™dzynarodowego grona użytkowników do otwartych, zharmonizowanych, paneuropejskich, urzÄ™dowych danych przestrzennych oraz zwiÄ…zanych z nimi e-usÅ‚ug.
Marcin GrudzieÅ„ z GUGiK omówiÅ‚ dziaÅ‚ania UrzÄ™du w zakresie INSPIRE oraz praktyczne wykorzystanie danych INSPIRE przez uczestników warsztatów polsko-czeskich, podczas których zostaÅ‚y wykorzystane dane transgraniczne (TN, BU, AU) i aplikacje utworzone podczas projektu „European Location Framework”.
Wykorzystanie zbiorów danych INSPIRE dla planowania w krajowym transporcie, a także wykorzystanie INSPIRE GML jako formatu wymiany danych w obrocie nieruchomości było tematem wystąpienia przedstawiciela Hiszpanii. Doświadczenia z planowania w obszarze Morza Bałtyckiego zaprezentowała przedstawicielka Finlandii, która podkreśliła, że planiści potrzebują danych z sąsiednich krajów dla prowadzenia analiz w zakresie lokalizacji morskich obszarów chronionych, lokalizacji turbin wiatrowych (zapobieganie blokowania pasa statku).
Sposób udostępniania danych oraz wykorzystanie krajowego geoportalu omówił z kolei reprezentant agencji geodezyjnej i kartograficznej Republiki Czeskiej. Co ciekawe, liczba zapytań do geoportalu o zharmonizowaną usługę dla tematu działek katastralnych wynosi tam prawie 10 milionów rocznie, co stanowi prawdopodobnie 1% ogólnej usługi krajowej.
O tym, że wspólny schemat INSPIRE upraszcza transgraniczne wykorzystanie i harmonizacjÄ™ danych krajowych, przekonywaÅ‚a reprezentantka Szwajcarii w wystÄ…pieniu nt. wykorzystania danych transgranicznych na przykÅ‚adzie współpracy szwajcarsko-francuskiej (inicjatywa „Grand Génève”).
Przedstawiciele poszczególnych instytucji prezentowali techniczne aspekty realizacji usÅ‚ug INSPIRE, zostaÅ‚ przedstawiony prototyp nowej architektury IT z projektu „Open ELS” oraz usÅ‚ugi kaskadowe i aplikacje IT zorientowane na użytkownika w odniesieniu do warstw tematycznych z załącznika II i III INSPIRE. Można byÅ‚o poznać możliwoÅ›ci wykorzystania danych i usÅ‚ug INSPIRE dla celów Å›rodowiskowych, usÅ‚ugi geokodowania („gazetter”), nawigacji, gier (Ecocraft) oraz w różnych kontekstach europejskich (projekty europejskie).
Na zakończenie spotkania przyjęto wiele rekomendacji, które mają na celu zwiększenie wykorzystania e-usług wytworzonych podczas wdrażania INSPIRE. Przykłady i statystyki obrazujące sposób wykorzystania danych i e-usług pokazują, że chociaż uznaje się, że wdrożenie e-usług zgodnych z INSPIRE ma pozytywny wpływ na rozwój europejskiej infrastruktury danych przestrzennych i przyniosło znaczące postępy w zakresie dostępności danych, to ciągle jest zbyt mało użytkowników tych usług z uwagi na złożoność i zbyt małą popularyzację.