Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2018-04-26 | Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo

MI modyfikuje przepisy ws. lotów dronem poza zasięgiem wzroku

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało drugą wersję projektu rozporządzenia, które ma regulować loty bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku (BVLOS).


Ilustracja: MI modyfikuje przepisy ws. lotów dronem poza zasięgiem wzroku

Szerzej o pierwszym projekcie rozporządzenia ws. BVLOS pisaliśmy w styczniu. Przypomnijmy, że z punktu widzenia misji fotogrametrycznych realizowanych przy użyciu UAV kluczowy był zapis, że loty BVLOS można wykonywać do wysokości nie większej niż 120 m nad poziomem terenu (AGL) i przy widzialności nie mniejszej niż 5 km. W przypadku lotów realizowanych automatycznie maksymalna wysokość wynosi 50 metrów AGL lub do 10 m nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 100 m od miejsca wykonywania lotu.

W odniesieniu do tych przepisów nie brakowało opinii, że choć są pionierskie w skali światowej, to dla geodezji będą miały niewielkie znaczenie. Naloty fotogrametryczne są bowiem z reguły realizowane na wyższym pułapie. W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono więc postulat podwyższenia pułapu na lotów automatycznych.

Odpowiedzialne za projekt Ministerstwo Infrastruktury odmówiło jednak wprowadzenia tej zmiany. „Lot automatyczny w konsultowanym projekcie odnosi się do lotów cyklicznych, odbywających się nad stałym obszarem, realizowanych w trybie automatycznym od startu do lądowania, głównie w celach związanych z monitorowaniem zakładów przemysłowych i z możliwością wykonania lotu większą liczbą BSP przez jednego operatora. Loty te będą realizowane na małych wysokościach przy niskim ryzyku napotkania innego ruchu lotniczego” – tłumaczy MI. Warto jednak odnotować, że wg drugiego projektu rozporządzenia loty automatyczne będą mogły być realizowane 50 m (a nie 10 m jak w pierwszej wersji) nad najwyższą przeszkodą.

Jednocześnie w nowym projekcie doprecyzowano definicję lotu automatycznego. Jest to: „operacja lotnicza odbywająca się cyklicznie, na stałej trasie lub obszarze, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie z zachowaniem możliwości niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej”.

W drugiej wersji projekt dopuszcza ponadto realizowanie lotów BVLOS w celach rekreacyjnych i sportowych. Reguluje również loty dronem w trybie z widokiem z pierwszej osoby (FPV).

Projekt rozporządzenia (wersja z 17 kwietnia 2018 r.)
Raport z konsultacji

Aktualne zestawienie geodezyjnych dronów oraz aplikacji do przetwarzania zdjęć do chmury punktów i modeli 3D można znaleźć w bezpłatnym niezbędniku DRONY DLA GEODETY

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

KNG Dahlta w Tatrach
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2