Poprawie ulegną komfort podróży, bezpieczeństwo oraz dostępność do kolei. Nowe węzły przesiadkowe zwiększą integrację z komunikacją miejską. Dodatkowe tory na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów umożliwią uruchomienie nowych połączeń dalekobieżnych i w ruchu aglomeracyjnym. Wszystko dzięki projektowi pod nazwą „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.
Za realizację tej najdroższej obecnie w Polsce inwestycji kolejowej odpowiedzialne jest konsorcjum składające się ze spółek Grupy Strabag oraz Krakowskich Zakładów Automatyki. Prace rozpoczęte we wrześniu 2017 r. mają potrwać do kwietnia 2021 r. Cały czas na placu budowy obecni są geodeci z Railgeo – firmy, która specjalizuje się w obsłudze tego typu zleceń.
• Ambitne planyW ramach projektu przebudowanych zostanie osiem przystanków oraz stacji, a także powstaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Brzegi Wisły połączą dwa ponad 200-metrowe mosty kolejowe, zmodernizowanych zostanie prawie 20 km linii, przebudowanych 55 km sieci trakcyjnej i 200 rozjazdów. Dwa nowoczesne lokalne centra sterowania będą odpowiadały za sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem pociągów. Prace obejmą łącznie 56 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady i kładki dla pieszych.
Wśród nich jest m.in. nowa estakada od ul. Kopernika do ul. Miodowej o długości 850 m. Obiekt ten nie tylko uwolni nową przestrzeń w centrum miasta, ale także przyczyni się do usprawnienia ruchu. Całkowitej przebudowie ulegnie wiadukt na ul. Łokietka. Dzięki poszerzeniu jezdni do 6 metrów ruch będzie odbywał się na nim dwukierunkowo. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni z kolei bezpieczne przejścia pod torami – oddzielony zostanie ruch kołowy od rowerowego i pieszego. Wraz z budową przystanku Złocień zaplanowano także modernizację mostu nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową. Poszerzenie jezdni do 5 metrów umożliwi ruch samochodowy, a pobliskie osiedle uzyska wygodny dostęp do sieci drogowej miasta.
• Mocny fundament– Prace związane z geodezyjną obsługą tej inwestycji rozpoczęliśmy od zaprojektowania osnowy realizacyjnej – tłumaczy Mariusz Chamera, założyciel firmy Railgeo, obecnie pełniący w niej funkcję prokurenta. Składają się na nią punkty podstawowej kolejowej osnowy sytuacyjnej i wysokościowej (stabilizowane betonowymi znakami zgodnie z instrukcją GK-1 z 2016 r.) oraz punkty osnowy szczegółowej – zarówno znaki kolejowej osnowy specjalnej (KOS) montowane w podporach sieci trakcyjnej, jak i betonowe.
Pozioma osnowa podstawowa składa się z 8 tzw. trójek – zespołów trzech punktów oddalonych od siebie około 200 m, pomierzonych z wykorzystaniem techniki GNSS. Odległości między punktami środkowymi kolejnych trójek nie przekraczają zaś 2,5 km. Po wyrównaniu uzyskano błąd mniejszy niż 1 cm względem podstawowej bazowej osnowy poziomej...
Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu miesięcznika GEODETA