Nie jest to pierwsze tego typu opracowanie. Wcześniej ten sam zespół wykonał podobną mapę prezentującą dane dla roku 2000. Jak jednak podkreślają naukowcy, w nowej edycji po raz pierwszy udało się połączyć w skali globalnej dwa największe rejestry dotyczące infrastruktury komunikacyjnej, tj. komercyjne Mapy Google (oferowane za pośrednictwem Google Maps Road API) oraz dane z otwartego projektu OpenStreetMap. Dzięki temu liczba dróg uwzględnionych w analizach przestrzennych zwiększyła się blisko 5-krotnie. Przede wszystkim do badań włączono drogi trzeciorzędne, często nieutwardzone, dzięki czemu mapa wierniej oddaje rzeczywistość na obszarach wiejskich.
Wynikowe opracowanie prezentuje czas dojazdu do najbliższego miasta powyżej 50 tys. mieszkańców w siatce o oczku 1 x 1 km wg stanu na rok 2015.
Jaki jest wymiar praktyczny tego opracowania? Autorzy podkreślają, że mimo rozwoju internetu utrudniony dostęp do infrastruktury miejskiej (szkół, szpitali, punktów usługowych) ma wciąż istotne znaczenie dla powstawania nierówności społecznych – szczególnie w słabiej rozwiniętych regionach świata. Mapa ta pozwoli więc precyzyjnie lokalizować te problemy. Pomoże także badać rozprzestrzenianie się chorób czy wpływ człowieka na środowisko naturalne.
