Paweł Zalewski jest absolwentem (1994) Wydziału Nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie (od 2004 r. Akademia Morska). Siedem lat później na tej samej uczelni obronił dysertację doktorską w dyscyplinie geodezja i kartografia pt. „Metoda wymiarowania akwenów manewrowych przy zastosowaniu symulacji ruchu statku w czasie nierzeczywistym”. W 2014 r. Rada Wydziału Transportu i Elektrotechniki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu nadała mu stopień dr. hab. nauk technicznych w dyscyplinie transport po kolokwium habilitacyjnym nt. „Systemy autonomiczne w procesie oceny bezpieczeństwa jednostek pływających na akwenie ograniczonym”.
W 1995 r. został zatrudniony w Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie (obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego). Dr hab. Paweł Zalewski pełnił w AM funkcje kierownika Zakładu Urządzeń Nawigacyjnych oraz kierownika i dyrektora Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego. Jest opiekunem studenckiego koła naukowego „Offshore”, członkiem Polskiego Forum Nawigacyjnego, brytyjskiego Nautical Institute (w którym reprezentuje Akademię Morską i Wydział jako akredytowany ośrodek szkoleniowy operatorów systemów dynamicznego pozycjonowania), redaktorem naczelnym czasopisma European Journal of Navigation (EJN) wydawanego przez Wydawnictwo Naukowe AM pod egidą Europejskiej Grupy Instytutów Nawigacji EUGIN.
W latach 2008-12 był wykładowcą na studiach podyplomowych z systemów sterowania ruchem kolejowym prowadzonych przez Katedrę Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej w Katowicach. Od 2008 r. jest członkiem-ekspertem delegacji Polski na obrady Podkomitetu ds. bezpieczeństwa żeglugi, komunikacji oraz poszukiwań i ratownictwa (NAV i NCSR) Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Organizował Międzynarodowy Kongres Mórz i Oceanów „Seas & Oceans 2005”, konferencję użytkowników sprzętu firmy Kongsberg „Kongsberg User Conference 2008” i współuczestniczył w organizacji oraz w komitetach naukowych kilku międzynarodowych konferencji Inżynierii Ruchu Morskiego.
Od czasu rozpoczęcia pracy zawodowej przedmiotem zainteresowań badawczych dr. hab. Pawła Zalewskiego jest tematyka bezpieczeństwa w transporcie morskim, systemów nawigacyjnych, ich modelowania oraz sterowania. Jest autorem bądź współautorem ponad 100 artykułów, opracowań naukowych, popularno-naukowych, ekspertyz oraz treści programów kształcenia. Brał udział w 4 międzynarodowych oraz 11 krajowych projektach naukowo-badawczych, w tym w projekcie EFFORT z 5. ramowego programu UE oraz regionalnych programach dla państw Morza Bałtyckiego: Baltic Master i EfficienSea. Był kierownikiem dwóch projektów infrastrukturalnych współfinansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które doprowadziły do wyposażenia Wydziału Nawigacyjnego AM w wielozadaniowy, wielomostkowy symulator nawigacyjno-manewrowy statku, symulator mostka zintegrowanego oraz symulatory systemów dynamicznego pozycjonowania zarządzane przez Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego (CIRM). W ramach projektów dotyczących budowy terminalu LNG w Polsce kierował większością badań symulacyjnych prowadzonych na tej infrastrukturze. Obecnie uczestniczy w realizowanym dla Europejskiej Agencji Kosmicznej projekcie EMPONA dotyczącym wykorzystania EGNOS jako efektywnego systemu wspomagania GNSS w nawigacji morskiej i śródlądowej.
W trakcie pracy na Wydziale Nawigacyjnym pływał okresowo na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej oraz armatorów zagranicznych (norweskich i niemieckich) w charakterze starszego marynarza, oficera wachtowego i starszego oficera.
Jest żonaty, ma trzech synów.