Jak informuje serwis, szczegółowa analiza przeprowadzona przez administratora systemu wykazała, że rozwiązanie to może być gotowe nawet dopiero w 2023 roku, podczas gdy pierwotnie zakładano oddanie go do użytku w tym roku. Ponadto wzrosną koszty jego budowy – docelowo mogą osiągnąć nawet 4 mld dolarów, kontrakt opiewał zaś na 1,5 mld dol.
Podczas niedawnego spotkania z dziennikarzami gen. John Hyten z Kosmicznego Dowództwa Sił Powietrznych USA przyznał, że program OCX okazał się katastrofą, a próba jego obrony jest dla niego kłopotliwa – relacjonuje Inside GNSS. Z kolei Frank Kendall – podsekretarz stanu odpowiedzialny za obronę, przyznał, iż nie jest wykluczony wybór nowego wykonawcy całego projektu.
Budowa segmentu naziemnego nowej generacji jest niezbędna, by użytkownicy systemu mogli korzystać z nowych możliwości, jakie zaoferują satelity GPS III bloku. Jedną z najważniejszych jest nadawanie zmodernizowanego podstawowego sygnału cywilnego L1C, który ma zapewnić wyższą dokładność pomiaru.