– EGNOS to europejski system wspomagający satelitarne systemy nawigacyjne, w tym GPS. Podaje nie tylko poprawki do pozycji GPS, zmniejszając jego błąd z ok. 10 m do 1 m, ale również informuje o maksymalnym przewidywanym błędzie pozycji i tym samym zwiększa dokładność i wiarygodność danych lokalizacyjnych. Do tej pory wspierał przede wszystkim nawigację lotniczą. Teraz Europejska Agencja Kosmiczna chce zwiększyć jego zastosowanie w obszarze morskim. EGNOS ma być szczególnie istotny w operacjach portowych, gdzie zwiększy ich bezpieczeństwo – mówi dr hab. Lucjan Gucma, kierownik projektu EMPONA i dyrektor Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego szczecińskiej Akademii Morskiej.
Celem projektu EMPONA jest określenie możliwości zastosowania systemu EGNOS w dziedzinie nawigacji morskiej, a w szczególności na akwenach portowych. Praca naukowców będzie się składała z dwóch głównych części:
1) eksperymentalnej – realizowanej na m/s Nawigator XXI, na którym partner Akademi, niemiecka agencja DLR, przeprowadzi sesję pomiarową określania położenia statku;
2) symulacyjnej – realizowanej na symulatorze mostka w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego uczelni (na elektronicznych mapach nawigacyjnych symulowane będą parametry pomiarów EGNOS przeprowadzone na statku).
Realizacja projektu ruszyła na początku listopada. Trwać będzie 16 miesięcy, a budżet przedsięwzięcia wynosi 250 tys. euro.