Komercyjne jednostki zwodowane wcześniej mają czas na instalację tego rozwiązania do 2018 roku. Zdaniem przedstawicieli IMO obowiązkowy ECDIS powinien zmniejszyć liczbę wypadków na morzu spowodowanych wpłynięciem na mieliznę nawet o 38%. Tylko w zeszłym roku zanotowano 211 takich niebezpiecznych sytuacji. A efekty wielu z nich są odczuwalne nawet przez dziesiątki lat. Tak jest m.in. z katastrofą tankowca Exxon Valdez u wybrzeży Alaski w 1989 roku, której skutki widać jeszcze dziś.
ECDIS to w uproszeniu połączenie elektronicznych map nawigacyjnych (ENC), systemów nawigacji satelitarnej oraz informacji z radaru, automatycznego systemu identyfikacji (AIS) i innych sensorów. Jak podaje „New Scientist”, obecnie około 90% mórz i oceanów pokrytych jest szczegółowymi mapami nawigacyjnymi. W połowie 2008 roku było to tylko 60%. Pełne pokrycie ma być osiągnięte w połowie przyszłego roku.